Historii uczyć się można z różnych źródeł. Jednym z
najciekawszych i najfajniejszych są niewątpliwie gry komputerowe. Dlaczego? Bo
łączą w sobie przyjemne z pożytecznym, a wiedza historyczna przemycana jest
poniekąd przy okazji. Czas więc przyjrzeć się historii ukazywanej przez twórców
jakże wielu gier komputerowych. No to jedziemy!
Jedną z najbardziej znanych gier, w których historia (nomen
omen) gra ważną rolę, jest seria turowych gier strategicznych – Civilization.
Najnowsza odsłona tej serii nosi numerek „5”, a pierwsza z gier tej serii
została wydana w 1991 roku. Poza faktem niesamowitej grywalności czy faktem
odwzorowania przywódców poszczególnych państw (historyczni przywódcy –
najbardziej znane w owym czasie postacie związane z danym narodem, jak choćby
Montezuma dla Azteków czy królowa Elżbieta dla Anglii, ale i Stalin dla Rosji
czy Mao Tse Tung dla Chin), szczególnie interesuje nas Civilopedia. Była to
wbudowana w grę encyklopedia opisująca pokrótce każdy wynalazek i budynek, typ
terenu oraz jednostkę wojskową i ustrój polityczny. Oczywiście, wiedza ta była
bardzo ogólna, ale dla osoby, która lubi gry, to naprawdę świetny motyw na
początek przygody z historią. Z każdą odsłoną pojawiały się również nowości,
jak choćby bohaterowie, którzy mieli wpływ na dane miasto lub mogli zostać
wykorzystani do zapewnienia sobie jakiegoś bonusu po „zniknięciu” takiego
bohatera. A że były to postacie historyczne, to mogło to mieć zbawienny wpływ
na wiedzę historyczną gracza J
Inną ciekawą serię gier komputerowych stanowi seria Europa
Universalis. Składa się z czterech części. Pierwsza z nich wydana została w
2001 roku, zaś ostatnia w 2013 roku. Rozgrywka w Europa Universalis polega na
rządzeniu jednym z licznych państw nowożytnego państwa. Obejmuje rozwój
infrastruktury w prowincjach, awansowanie urzędników, prowadzenie handlu,
odkrywanie i kolonizowanie nowych obszarów oraz prowadzenie dyplomacji i wojen.
Dzięki odpowiedniemu stopniu skomplikowania, Europa Universalis pozwala na odwzorowanie
przynajmniej częściowo złożoności ówczesnej polityki. Z historycznego punktu
widzenia, niewątpliwą zaletą gry jest dokładne odwzorowanie realiów
historycznych. Zadbano o takie szczegóły, jak zasięg terytorialny państw, nazwy
prowincji, historyczni władcy oraz dowódcy wojskowi czy możliwość przejęcia
innego państwa nie tylko przez podbój, ale także przez uczynienie go wasalem (a
później wchłonięcie go) lub przez małżeństwo i odziedziczenie tronu po śmierci
aktualnego władcy. Godna pochwały jest dbałość o to, że nawet kody ułatwiające
grę mają tło historyczne. Na przykład, aby uzyskać dodatkowych kolonistów,
należy wpisać w menu „pocahontas”, a jak wiemy z filmu o tym samym tytule,
Pocahontas była księżniczką indiańską, a to już w prostej linii prowadzi do
odkryć geograficznych i kolonizacji obu Ameryk przez Europejczyków.
Jeszcze inna ważna pozycja w panteonie gier z historią w
tle, jest seria gier Total War. Obejmuje
ona takie gry, jak Shogun: Total War, Medieval: Total War, Rome: Total War,
Napoleon: Total War, Empire: Total War, Total War: Shogun 2 czy Total War: Rome
2. Są to gry umiejscowione w realiach historycznych, o których właściwie
wszystko mówi tytuł danej gry. Shoguny dotyczą feudalnej Japonii, Rome obejmują
starożytny Rzym, Napoleon czasy napoleońskie, Medieval czasy średniowiecza w
Europie, a Empire czasy kolonializmu. W tych grach pojawiają się nie tylko
jednostki typowe dla tego gatunku, ale również jednostki specyficzne dla czasów
czy obszaru, w którym dzieje się rozgrywka. Choćby w Shogun: Total War mamy do
dyspozycji również wojowników ninja czy gejsz (w charakterze zabójców). Gry z
serii Total War charakteryzują się ogromną dbałością o dokładne odwzorowanie
nawet takich detali, jak ubrania wojowników.
Nieco bardziej współczesna jeżeli chodzi o realia, w których
dzieje się, jest gra Panzer General. To turowa gra strategiczna, osadzona w
czasach II wojny światowej. Wcielamy się w dowódcę wojskowego, który kieruje
armią w skali operacyjnej. Nie jest to może gra idealna pod względem realiów
historycznych, gdyż odeszła od ówczesnej zasady dawania graczowi tylko takich
jednostek, jakie faktycznie uczestniczyły w danej bitwie, ale niewątpliwie jest
to gra bardzo ciekawa i warta uwagi.
Można przytoczyć jeszcze bardzo wiele przykładów gier komputerowych,
które wykorzystują faktyczne tło lub wydarzenia historyczne jako podstawę do
naprawdę świetnej zabawy. Seria RTSów Age of Empires, Age of Mythology (RTS w
czasach starożytnych ze sporym udziałem bogów i bóstw), seria gier Settlers czy
gry z serii Knights and Merchants (trochę naciągane, ale daje pewien pogląd na
zależności między dostępnymi zasobami, a możliwością produkcji oręża czy między
obszarami gospodarki), seria gier Ceasar, CivCity, Zeus: Pan Olimpu, Faraon,
Saga: Gniew Wikingów, Cultures, seria gier przygodowych Atlantis (odwołuje się
przede wszystkim do mitologii, ale nie tylko), Jeruzalem, Aztec, Commando: Behind the enemy lines czy wiele,
wiele innych. Jedne są bardziej wierne detalom historycznym (zwłaszcza gry typu
Atlantis czy Aztec, które mają na celu przekazanie rzetelnej wiedzy
historycznej przy okazji zabawy), inne pozwalają sobie na pewne odstępstwa lub
(co gorsza!) kaleczą historię.
Jak więc traktować gry komputerowe z lżejszym czy
mocniejszym akcentem historycznym? Przede wszystkim jako dobrą zabawę i źródło
inspiracji do poszukiwań wiedzy historycznej we własnym zakresie. Gry
komputerowe traktujący w większym lub mniejszym stopniu o historii to zazwyczaj
naprawdę dobry punkt zaczepienia. Możesz dowiedzieć się różnych ciekawostek,
ale tak na dobrą sprawę nie są one w stanie zastąpić własnej pracy nad
zdobywaniem wiedzy. Nie wierz też grom komputerowym na słowo. To, że jakaś gra
dzieje się w takich czy innych realiach historycznych, wcale nie musi oznaczać,
że pokazuje ona taką historię, jaką ta historia była naprawdę. I to również
trzeba brać pod uwagę, ale jak już wspomniałem, gry komputerowe to dobry
początek i wstęp do dalszych poszukiwań. A że wiele z tych gier jest naprawdę
świetna (nawet pomimo upływu lat od ich premiery!), zachęcam do skorzystania z
okazji i życzę miłej zabawy!
Mało kto takimi rzeczami się interesuje. Warto też trochę historii poczytać. Ja to też stawiam na nowoczesne rozwiązania i wybrałam takie biurko dla graczy https://mobiusdesk.pl/pol_m_Biurka-elektryczne-171.html
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńNigdy nad takimi rzeczami się nie zastanawiałem, i traktuję gry komputerowe tak, że po prostu lubię w nie grać. Aktualnie wiem, że niedługo ma być Xbox X https://www.oleole.pl/cms/gk-xbox-series-x.bhtml i również zapisałem się na listę, aby o tym wiedzieć jak najszybciej.
OdpowiedzUsuń