czwartek, 20 lutego 2014

Słów kilka o historii gier komputerowych

Historia gier komputerowych, chociaż bardzo krótka, wciąż sięga zamierzchłych dla większości z nas czasów. Pierwsza gra komputerowa powstała bowiem w 1947 roku. Była to gra autorstwa Thomasa A. Goldsmitha Jr. i Estle Raya, a nazywała się Cathode-Ray Tube Amusement Device. Gra ta była wręcz prymitywnym z naszego punktu widzenia analogowym symulatorem pocisku rakietowego, który używał lamp elektronicznych.

W 1952 roku Alexander Sandy Douglas opracował grę Noughts and Crosses, czyli komputerową odmianę gry kółko i krzyżyk. Kilka lat później, w 1958 roku powstała gra Tennis for Two, autorstwa Williama Higinbothama. Wzorowano ją na tenisie, a co ważniejsze, była pierwszą grą z grafiką wyświetlaną na oscyloskopie i z wykorzystywanymi kontrolerami gry. Kolejnym przełomem była gra Spacewar! napisana przez Steve'a Russella z Massachusetts Institute of Technology. W jej trakcie dwaj gracze sterowali swoimi statkami kosmicznymi i mieli na celu zniszczenie przeciwnika. Choć gra powstała w 1961 roku, posiadała już tryb multiplayer, a uwzględniono także system punktowania oraz wpływ grawitacji na statki biorące udział w grze.

W 1971 roku miało miejsce jedno z najważniejszych wydarzeń w historii branży gier komputerowych. W tym roku powstała gra Pong, która okazała się być pierwszym sukcesem komercyjnym. To zaś zaczęło napędzać przemysł i zaczęły powstawać kolejne gry komputerowe. Powstały tak kultowe tytuły jak Tank (symulator czołgów, 1974), Space Invaders(1978), Galaxian(1979), Asteroids(również 1979), Pac-Man (1982), Dragon’s Lair (1983) czy Mario Bros (również 1983). Co prawda, wszystkie dotychczasowe gry publikowane były na automatach lub pierwszy konsolach, ale właściwie wszystkie doczekały się też wersji na komputery.

Wraz z rozwojem komputerów osobistych, zwiększały się możliwości tworzenia lepszych gier. Choć grafika trójwymiarowa pojawiała się już od początku lat 80. XX wieku, to upowszechniła się dopiero w latach 90. XX wieku, głównie dzięki tak znanym grom komputerowym, jak TIE Fighter (symulator kosmiczny osadzony w świecie Star Wars) czy Quake (first person shooter – strzelanka, w której obserwuje się grę oczami bohatera).

W 1989 roku pojawiła się jedna z najbardziej znanych przenośnych konsol do gry, jaką był Gameboy, który sprzedał się w ogromnej liczbie 118 milionów egzemplarzy. Duży sukces odniosła także stacjonarna konsola Playstation, która powstała w końcówce 1994 roku i umożliwiała wyświetlanie grafiki 3D.

Z czasem coraz powszechniejsze stało się również wykorzystanie internetu w grach. Już w latach 90. XX wieku zaczęły pojawiać się pierwsze gry MMORPG, jak choćby Meridian 59 czy Ultima Online. W pierwszych latach XXI wieku nastąpił rozkwit gier MMORPG. Pojawił się Lineage, Guild Wars czy niekwestionowany król tego gatunku gier – World of Warcraft. Oprócz klasycznych gier MMO, normą stały się tytuły, które umożliwiały branie udziału w grach wieloosobową. Wiele z nich było bardzo znanymi i popularnymi grami. Warto tu wymienić choćby Counter Strike’a (darmowy mod do gry Half-Life), Enemy Territory (skoncentrowany na multiplayerze dodatek do gry Return to Castle Wolfstein) czy League of Legends (gra rozwinięta na bazie fanowskie moda do Warcrafta 3 – Defence of the Ancients). Część tytułów w ogóle nie miała części związanej z kampanią dla pojedynczego gracza (patrz: Tribes – sieciowy FPS). W innych, kampania single player i misje pojedyncze (choć same w sobie stanowiące klasę) stanowiły jedynie wprawkę do gry w Sieci (seria Starcraft – niemalże religia państwowa w Korei Południowej).

W związku z rozwojem gr, na przełomie lat 80. i 90. XX wieku, gry komputerowe przestały być wytworami pojedynczych (acz genialnych!) autorów, którzy tworzyli je w warunkach garażowych (dosłownie!). Stały się wtedy biznesem, który miał okazać się być całkiem dochodowym dla tych, którzy potrafili trafić w gusta klientów. Zaś wymagania klientów rosły coraz bardziej i pojedynczy ludzie czy małe zespoły twórców z niewielkim budżetem nie mogły sprostać oczekiwaniom potencjalnych nabywców. Małe przedsiębiorstwa zajmujące się tworzeniem gier komputerowych przeistoczyły się w ogromne korporacje, w których zatrudniane są setki osób w różnych działach, a za przemysłem gier komputerowych stoją ogromne pieniądze.

Nie ma się jednak czemu dziwić. Gry komputerowe stały się jedną z najpopularniejszych form rozrywki. Tam gdzie leżą pieniądze, tam i wydaje się ogromne pieniądze. Rynek gier komputerowych oceniany jest na ponad 40 MILIARDÓW (tak, 4 i siedem zer przed nią) Euro. Ale to ballada na inny czas.

Tak, to przedstawienie historii gier komputerowych jest boleśnie krótkie. Jak bowiem streścić niemal siedemdziesiąt lat historii w nieco ponad stronę? Nie da się. Ba, nie da się tego zrobić na stu stronach, nie pomijając przy tym istotnych szczegółów.

Pojawi się więc jeszcze kilka wpisów, które będą koncentrować się na różnych obszarach historii gier komputerowych. Napiszę więc kilka słów o największych twórcach gier komputerowych oraz ich dziełach, jak i o kilku gatunkach gier, które znalazły się na śmietniku historii gier komputerowych. Warto też wspomnieć o kilku polskich twórcach, którzy mogli zrewolucjonizować technologię związaną z komputerami, ale niestety nie było im dane osiągnąć tego. I wreszcie, w niedalekiej przyszłości planuję kilka wpisów przedstawiających historię (oraz jej wersje alternatywne) w grach komputerowych. To wciąż jednak będzie mało, ale o historii gier komputerowych można napisać niejedną książkę, a i tak nie wyczerpie się tego niezwykłego tematu.

W związku z tym, niedługo ruszę z pracami nad książką o fenomenie gier komputerowych. Co się w niej znajdzie? Na pewno subiektywny przegląd najciekawszych gier komputerowych oraz omówienie blasków i cieni związanych z grami komputerowymi. Przyjrzę się również nieco bliżej samej historii branży i jej legendom. Będzie o czym czytać! Planowany termin wydania - pewnie druga połowa roku :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz